28. september 2009

Antennemast

Søndag gik vi i gang med at sætte en mast op, så jeg kan række lidt længere og gerne "hjem til Esbjerg", med min nye superradio. :)
Svigerfar Erik havde fremstillet en mast af nogle vandrør i god størrelse, havde lavet et vippebeslag og fragtet hele skidtet herind.

Her har vi allerede gravet bunden ned og stabiliseret den efter alle kunstens regler.








Vippebeslaget tæt på.
















Så skulle de to rør sættes sammen. Der sidder et mindre rør indeni, som holdes fast af nogle bolte. De yderste rør er skruet sammen.


Bygherren havde måske været en smule for optimistisk med hensyn til længden. Så vi tog lige en stump af...
Efter at have sat antenner på og spist noget af Pernilles hjemmelavede aspargessuppe, var mørket faldet på. Masten skulle dog op. Vi knoklede lidt med den og gik i stå omtrent det samme sted hver gang. Så var det, at jeg hentede genboen og hans søn. Så røg masten op og blev boltet fast i beslaget. Kablerne var fastgjort,... og der var stadig et par meter eller tre for meget, så min 4 elementer kunne sagtens ha' siddet længere oppe.
Nu går jeg så og pønser på, hvordan det skal ske.. Indtil da står den jo og ser rigtig godt ud - hvis en antennemast kan det.
Endnu et close-up af beslaget.
Den kan ses... Det kan kun være et spørgsmål om tid, før naboerne kommer og spørger til den. Desværre er det "kun" muligt at række D-Star repeateren i Esbjerg med min dipol. Og der går ret tit "banjo" i det.. Retningsantennen skal minimum 2 meter længere op og så skal vi nok have et kompas i lommen, så den vender den rigtige vej. Sååå.... back to the drawing board!
Tak til min far aka OZ1LN for kabler, inspiration, mv (du ved hvad jeg tænker på), Erland OZ1EM for lån af antenne, svigerfar Erik for knoklearbejdet og genboen for muskelkraft.

:)

Ingen kommentarer: